ALGEMENE VOORWAARDEN EQFI
1. TOEPASSING
1.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elke opdracht die verleend wordt aan, en op elke andere (contractuele of buitencontractuele) rechtsverhouding met, EQFI BV (RPR Gent, afdeling Brugge – BTW BE 0819.651.780) (hierna: ‘EQFI’), haar vennoten, bestuurder(s) en de dienstverleners en werknemers waar het kantoor mee samenwerkt of beroep op doet. De toepassing van algemene of andere voorwaarden van de opdrachtgever of medecontractant (hierna de ‘Cliënt’) wordt uitgesloten.
Deze algemene voorwaarden vormen, eventueel samen met een opdrachtbrief, de volledige overeenkomst tussen de Cliënt en EQFI.
1.2. Deze algemene voorwaarden hebben kracht van wet in de verhouding tussen EQFI en de Cliënt en worden geacht te zijn aanvaard door de Cliënt indien deze geen bezwaar heeft geuit binnen een redelijke termijn na de ontvangst ervan. De aanvaarding van deze algemene voorwaarden kan onder andere doch niet uitsluitend worden afgeleid uit de normale voortzetting van de prestaties door EQFI zonder bezwaar van de Cliënt binnen een redelijke termijn.
2. ALGEMENE VERPLICHTINGEN VAN PARTIJEN
2.1. EQFI gaat ten aanzien van haar Cliënt slechts middelenverbintenissen aan, geen resultaatsverbintenissen. Elke opdracht die zij aanvaardt, zal ze met de nodige professionaliteit uitvoeren.
2.2. EQFI informeert de Cliënt stipt over de uitvoering van haar opdracht en over het verloop van de behandeling van de zaak.
2.3. De Cliënt geeft stipt en gedurende de gehele duur van de opdracht, desgevallend op verzoek van EQFI, alle nuttige informatie aan EQFI.
2.4. De Cliënt verbindt zich ertoe alle gegevens en inlichtingen, desgevallend gestaafd met stukken, te verstrekken.
2.5. De Cliënt staat in voor de juistheid, de volledigheid en de betrouwbaarheid van de door of namens hem/haar aan EQFI verstrekte informatie.
2.6. De uitvoering van de verstrekte opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de Cliënt. Derden kunnen aan de verrichte werkzaamheden en de resultaten daarvan geen rechten ontlenen.
3. BETALING VAN ERELONNEN EN PRESTATIES
3.1. EQFI rekent haar erelonen en prestaties aan volgens uurtarieven. De uurtarieven kunnen kosteloos worden aangevraagd en/of worden opgenomen in de opdrachtbrief. Dit tarief varieert naargelang de ervaring van de dienstverrichter, de complexiteit van de behandelde materie, de hoogdringendheid van de zaak en het behaalde resultaat.
3.2. EQFI kan een voorschot vragen. Een voorschot is het forfaitair bedrag dat de Cliënt betaalt aan EQFI, voorafgaand aan een gedetailleerde staat van kosten en prestatie.[1]
In de eindstaat van kosten en prestaties worden de voorschotten op het totale bedrag in mindering gebracht. Alsdan zal een regularisatie plaatsvinden (in plus of in min) van de btw op de voorgeschoten kosten.2
3.3. Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, dienen de door de Cliënt voor de prestaties verschuldigde erelonen en kosten contant te worden betaald.
3.4. B2C: Bij niet-betaling op de vervaldatum wordt een eerste kosteloze aanmaning verstuurd. Bij gebreke aan betaling binnen een termijn van veertien dagen na datum van de eerste aanmaning wordt een verwijlintrest aan de wettelijke intrestvoet opeisbaar, alsook een schadevergoeding dewelke forfaitair wordt begroot op:
€ 20,00 bij een openstaand saldo tot € 150,00;
€ 30,00 + 10 % van het verschuldigde factuurbedrag bij een
openstaand saldo tussen € 150,01 en € 500,00;
€65,00 + 5% van het verschuldigde factuurbedrag, met een maximum van € 2.000,00, bij een openstaand saldo vanaf
€ 500,01.
B2B: Ingeval van laattijdige betaling is de Cliënt, na door EQFI in gebreke te zijn gesteld waarbij hij wordt verwittigd dat een verwijlinterest zal worden aangerekend, een verwijlinterest verschuldigd van 12% op jaarbasis. Bovendien is de Cliënt in dat geval op de niet of laattijdig betaalde erelonen en prestaties een forfaitaire schadevergoeding van 12% verschuldigd ter vergoeding van de door de laattijdige betaling veroorzaakte kosten, met een minimum van € 150,00 alsook een forfaitair bepaalde administratieve kost .
4. DERDENGELDEN
4.1. EQFI stort alle bedragen die zij voor haar Cliënt ontvangt binnen de kortst mogelijke tijd door aan haar Cliënt. Indien de EQFI een bedrag niet onmiddellijk kan doorstorten, verwittigt zij de Cliënt van de ontvangst van het bedrag en brengt zij de Cliënt op de hoogte van de reden waarom het bedrag niet wordt doorgestort.
4.2. EQFI mag op de bedragen die zij ontvangt voor rekening van de Cliënt sommen inhouden tot dekking van de openstaande voorschotten of staten van kosten en prestatie. Zij brengt de Cliënt hiervan schriftelijk op de hoogte. Deze bepaling doet geen afbreuk aan het recht van de Cliënt om de prestatiestaten van EQFI te betwisten en betaling van deze ingehouden bedragen te vorderen.
4.3. Het feit dat EQFI openstaande voorschotten of staten van kosten en prestatie inhoudt op dergelijke bedragen, verandert niets aan de verplichting van de Cliënt om de verschuldigde btw daarop te voldoen, en dit via een of meer afzonderlijke betalingen aan EQFI voor zover de derdengelden in kwestie onvoldoende zouden zijn om het volledige verschuldigde bedrag aan btw te voldoen.
4.4. EQFI stort alle bedragen die zij van de Cliënt ontvangt voor rekening van derden onmiddellijk door aan deze derden.
5. BEROEP OP DERDEN
5.1. Buiten de gebruikelijke taken die in het kantoor worden vervuld, gaat de Cliënt akkoord dat EQFI, onder de verantwoordelijkheid van deze laatste, voor specifieke opdrachten een beroep kan doen op andere professionals voor de uitvoering van zijn opdracht.
5.2. Indien het voor de uitvoering van de opdracht noodzakelijk is dat een beroep wordt gedaan op een gerechtsdeurwaarder of een vertaler, laat de Cliënt de keuze daarvan aan de EQFI.
5.3. EQFI doet slechts met uitdrukkelijke instemming van de Cliënt een beroep op andere derden, gekozen in overleg met de Cliënt.
6. DUUR EN BEËINDIGING
6.1. Tenzij in de wet en/of in de opdrachtbrie voorzien eindigt de samenwerking tussen EQFI en de Cliënt automatisch van zodra de diensten, omschreven in de opdrachtbrief, zijn afgerond.
6.2. De Cliënt kan op elk ogenblik de samenwerking beëindigen door EQFI daarvan schriftelijk op de hoogte te brengen. EQFI maakt haar eindstaat van kosten en prestatie over aan de Cliënt, rekening houdende met zijn prestaties tot aan de beëindiging van de samenwerking.
6.3. Op eerste verzoek zal EQFI aan de Cliënt de stukken van het dossier terugbezorgen.
6.4. EQFI kan te allen tijde een einde maken aan de samenwerking, door de Cliënt hiervan schriftelijk te verwittigen. Voor de bepaling van het ogenblik waarop zij haar prestaties staakt, dient EQFI rekening te houden met de mogelijkheid voor de Cliënt om tijdig de nodige bijstand te verkrijgen van een andere advocaat.
7. ELEKTRONISCHE COMMUNICATIE
7.1. Behoudens andersluidende schriftelijke instructie van Cliënt mogen EQFI en de Cliënt correct geadresseerde e-mailberichten gebruiken voor zowel gevoelige als niet gevoelige documenten en andere communicatie in het kader van de opdracht van de Cliënt.
7.2. Elke partij zal verantwoordelijk zijn voor de bescherming van haar eigen systemen en belangen en zal, voor zover toegestaan door de wet jegens de andere partij verantwoordelijk zijn voor enig verlies, verzuim of schade dat voortvloeit uit het gebruik van het internet.
8. ALGEMEEN
8.1. Als een bepaling van deze voorwaarden (of een onderdeel ervan) nietig, onrechtmatig, nietafdwingbaar of anderszins strijdig zou zijn met een wettelijke bepaling van dwingend recht of van openbare orde, zal dit slechts nietig, ongeldig of niet-afdwingbaar zijn in de mate waarin de betreffende bepaling strijdig is met dwingend recht of de openbare orde en blijft die bepaling onverkort gelden in de mate waarin de bepaling niet strijdig is met dwingend recht of openbare orde. Bovendien zal dit de rechtsgeldigheid en afdwingbaarheid van de andere bepalingen van deze voorwaarden niet aantasten.
8.2. Een ongeldig beding zal vervangen worden door een wel geldige en afdwingbare bepaling die juridisch en economisch de draagwijdte en bedoeling van het ongeldig beding zo dicht mogelijk benadert (de ‘substitutiebepaling’). In dat geval zullen EQFI en de Cliënt onderling, dan wel de hoven en rechtbank die van geschillen omtrent een (vermeend) ongeldig beding kennis nemen, de substitutiebepaling vaststellen.
8.3. Alle (resultaten van de) werkzaamheden van vennoten of kantoormedewerkers van EQFI blijven te allen tijde exclusief eigendom van EQFI en mogen door de Cliënt niet aan derden worden overgemaakt. In elk geval zullen derden zich daar niet op kunnen beroepen, noch aanspraken op basis daarvan kunnen laten gelden.
8.4. Onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle medewerkers en derden waarmee de Cliënt in contact komt in het kader van de opdracht. De Cliënt zal deze voorwaarden tegenwerpelijk maken aan zijn bestuurders, aandeelhouders, personeel, tussenpersonen, onderaannemers en overige medewerkers, zodat ook zij hierdoor gebonden zijn.
Indien de Cliënt een tussenpersoon is, zijn onderhavige algemene voorwaarden eveneens van toepassing op de Cliënt van de tussenpersoon.
8.5. Onverminderd hetgeen bepaald is in artikel 9, gelden deze voorwaarden niet alleen ten aanzien van en ten gunste van EQFI, maar ook ten aanzien van en ten gunste van elke gelieerde persoon. Elke gelieerde persoon kan zich jegens de Cliënt of derden derhalve rechtstreeks op deze voorwaarden beroepen.
8.6. EQFI mag kopieën van documenten en bestanden, aangeleverd door de Cliënt in verband met de opdracht bijhouden, om te voldoen aan de beroepsnormen en de interne beleidsregels inzake bewaring van documenten. Zij kan deze documenten ook vernietigen.
9. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
9.1. Deze algemene voorwaarden en de betrekkingen tussen EQFI en de Cliënt worden beheerst door het Belgisch recht en, voor zover van toepassing, door en met respect voor de deontologische regels van de Orde van Advocaten West-Vlaanderen.
9.2. Partijen regelen hun geschillen bij voorkeur in der minne. Zij laten voorafgaand aan elke procedure bij voorkeur de zaak oproepen tot minnelijke schikking voor de rechtbank of voor een daartoe bevoegde instantie bij de Orde van advocaten.
9.3. Indien de Cliënt van mening is dat EQFI ten aanzien van de verwerking van de persoonsgegevens op onrechtmatige wijze gehandeld heeft, of niet of op onvoldoende wijze tegemoetgekomen is aan het (de) aan de dienstverlener gerichte verzoek(en), kan de Cliënt klacht indienen bij de nationale gegevensbeschermingsautoriteit.
Dat kan via de volgende contactgegevens:
Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35, 1000 Brussel
commission(at)privacycommission.be
[1] Voorschotten kunnen, in overeenstemming met randnummer 93 van de circulaire AAFisc nr. 47/2013 (E.T. nr. 0124.411) d.d. 20 november 2013, ten belope van 50% geacht worden betrekking te hebben op kosten die buiten de maatstaf van heffing van de btw doorbelast mogen worden.
2 Dit conform het bepaalde in randnummer 93, lid 2, van de hierboven genoemde circulaire van 20 november 2013.